• GRAFIK
      godzina fitness godzina         basen 

    poniedziałek

     

         

    wtorek

    9.30

    gimnastyka

       

    środa

    9.30

    trilo-chi

    (joga, taniec, pilates)

    11.45 pływanie (jacuzzi, relax)

    czwartek

    10.00

    kegel 14.00 gimnastyka w wodzie

    piątek

    9.30 zdrowy kręgosłup    

G

R

A

F

I

K

 

 

Jak opiekować się ludźmi starszymi

  

Aby prawidłowo opiekować się osobami w podeszłym wieku należy pamiętać o bardzo ważnych założeniach:
  1. Chęć samej pomocy,
  2. Odnalezienie w sobie ogromnych pokładów ciepła, troskliwości, tolerancji i cierpliwości
  3. Stawienie czoła codziennym trudnościom jakie wynikają z choroby
 
 
Jeżeli Opiekun odnajdzie w sobie wszystkie te zalety opieka nad osobą starszą będzie bardziej przyjemna, owocna i dla obu stron mniej uciążliwa.

  

 

Formy aktywnego spędzania czasu

Chcąc zorganizować wolny czas osobie starszej należy uwzględnić jej:
-stan zdrowia
-możliwości
-zainteresowania
-chęci
-przyzwyczajenia
 
  
 
 
Można wymieniać różne formy aktywnego spędzania czasu, ale każdy Opiekun znając swojego podopiecznego, indywidualnie powinien dobrać odpowiednią formę spędzania czasu wolnego „swojemu” Seniorowi. W Niemczech istnieją aktywne Kluby Seniora do których należy bardzo dużo osób starszych organizujących sobie czas wolny poprzez gimnastykę, nauką języków, wyjazdy, wykłady itp. Jeżeli stan zdrowia naszego podopiecznego pozwala na uczestniczenie w takich zajęciach to warto wykorzystać wszystkie możliwości (angażując rodzinę), aby zachęcić do tego rodzaju aktywności. Jeżeli osoba, którą się opiekujemy jest „przykuta” do łóżka, bądź nie wychodzi z domu, to aktywność może sprowadzać się do czytania książki, ulubionych czasopism, masażu, oglądania telewizji, słuchaniu radia czy organizacją rodzinnej kolacji.
Zaburzenia snu u osób starszych
 
Dla potrzeb prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu niezbędny jest sen. Zaburzenia snu są zawsze niekorzystne i negatywnie wpływają na sprawność psychofizyczną w ciągu dnia. Z wiekiem potrzeba snu się zmniejsza. Osoby starsze często posypiają w ciągu dnia, a wynika to z bezsennych nocy. Charakterystyczne u osób starszych są problemy z zasypianiem, częste budzenia się w ciągu nocy i trudności z ponownym zaśnięciem. Na zaburzenia snu wpływa zły stan zdrowia, występujące choroby, niesprawność fizyczna i częste przyjmowanie leków nasennych (osoba starsza nie może przyjmować leków nasennych bez uprzedniej konsultacji z lekarzem) . Zaburzenia snu mogą być jednym z objawów depresji często występującej u osób starszych.
Kilka wskazówek radzenia sobie z bezsennością:
-należy kłaść się spać zawsze o tej samej porze
-ograniczyć spożywanie kawy i alkoholu
-ograniczyć spożywanie obfitych posiłków przed snem, ale nie należy kłaść się głodnym
-zadbać o ciszę i spokój
-rozluźnić się i wyciszyć poprzez: ciepłą kąpiel, czytanie książki, wieczorny spacer, słuchanie muzyki,
-uspokoić się poprzez wypicie kubka mleka (zawiera laktozę -naturalny środek uspokajający) lub napary z ziół (rumianek, chmiel, męczennica, melisa, waleriana, balsam cytrynowy).
Pamiętajmy, że przedłużająca się bezsenność wymaga konsultacji z lekarzem (neurolog, psychiatra)
 
Jak można się wyciszyć w stresujących sytuacjach
 
Tłumienie w sobie złości, gniewu i agresji negatywnie wpływa na nasz organizm i na nasze najbliższe otoczenie. Kiedy jesteśmy zestresowani i sytuacja nas przerasta po prostu wyjdźmy na spacer jeśli mamy taka możliwość. Wdychanie świeżego powietrza uspokaja na tyle, żeby przeanalizować powód naszej złości i frustracji. Jej korzenie zwykle biorą się z poczucia naszej bezradności, żalu czy kompleksów. Aby stać się bardziej odpornym na różne zaskakujące nas sytuacje i wydarzenia których nie da się uniknąć, należy nauczyć się dbać o swoje potrzeby, chronić siebie i swoje emocje jest to tzw. zachowanie asertywne. Polega ono na przeciwstawianiu się wymaganiom jakie stawiają nam inni, a które przekraczają nasze możliwości lub nasz światopogląd.
Najważniejsze jest, aby po ciężkim dniu czy wysiłku odpocząć, wyciszyć się, znaleźć chwilę tylko dla siebie.
Jeżeli chcemy wyciszyć swojego podopiecznego musimy zacząć od siebie. Podniesiony ton głosu, nerwowość to są emocje, które inna osoba u nas wyczuwa i zaczyna zachowywać się podobnie lub eskalować.
Zamiast reagować na daną sytuację w sposób nerwowy, postarajmy się wczuć w sytuację osoby starszej (często schorowanej, nieświadomej swoich zachowań, niesamodzielnej, upokorzonej) wsłuchajmy się co nam komunikuje poprzez słowa, gesty czy milczenie.

Terapie w domowym zaciszu

Biblioterapia polega na czytaniu, słuchaniu lub oglądaniu odpowiednio dobranych książek czy utworów. Podstawą jest umiejętność wczuwania się w przeżycia osoby którą się opiekujemy i odpowiednim doborze książki. Przy sięganiu po książkę należy wziąć pod uwagę wiek, płeć, stan emocjonalny naszego podopiecznego.
Podział książek wykorzystywanych w biblioterapii w celu:
-uspokojenia – książki przygodowe, baśnie, fantastyka, oraz literatura humorystyczna
-pobudzenia – książki o tematyce awanturniczo-przygodowej, wojenne, podróżnicze i popularnonaukowe
-refleksji – powieści obyczajowe, biograficzne, romanse, psychologiczne i socjologiczne, religijne;
Aromaterapia polega na wykorzystaniu olejków eterycznych pochodzenia roślinnego do masażu, inhalacji lub do kąpieli. Przyjemne zapachy budzą wspomnienia, pobudzają apetyt, napawają optymizmem, polepszają samopoczucie.
Zastosowanie olejków eterycznych:
-olejek z drzewa herbacianego stymuluje układ odpornościowy
-mirra leczy infekcje jamy ustnej i gardła
-rumianek, lawenda i głóg leczy przewlekłe zapalenie stawów
-szałwia, mandarynka i paczula pomagają się odprężyć
-cyprys, jaśmin i yang-yang podobno zwalczają uczucie zazdrości
-lawendowy, mićtowy, pelargoniowy pomaga w pozbyciu się bólu głowy
-anyżowy, eukaliptusowy, rozmarynowy wspomaga leczenie kataru i kaszlu
-jałowcowy, różany, neroli pomaga załagodzić stres
-imbirowy, kolendrowy, cyprysowy łagodzi bóle reumatyczne
-jałowcowy, lawendowy, miętowy łagodzi bóle mięśni
-różany, geraniowy, lawendowy przeciwdziała bezsenności
Masaż aromaterapeutyczny - należy wykorzystywać olejki sprzyjające skórze i bezzapachowe. Rozpuszcza się je w oleju (2-3 krople olejku eterycznego na jedną łyżkę stołową oleju roślinnego) taka ilość starczy do wykonania jednego masażu miejscowego. Nie wolno stosować nie rozcieńczonych olejków eterycznych bezpośrednio na skórę ani zwiększać dawek niż jest to wskazane.
Kąpiel aromaterapeutyczna – trwa od 15 do 30 minut. Do ciepłej wody należy dodać 10 kropli olejków eterycznych na wannę. Do moczenia tylko rąk lub nóg należy automatycznie zmniejszyć dawkę olejku. Po kąpieli należy wytrzeć skórę (nie ma potrzeby jej spłukiwania). Podczas kąpieli aromaterapeutycznej nie należy używać innych środków pianotwórczych. Kąpiel ma służyć relaksowi a nie myciu.
Inhalacje aromaterapeutyczne- stosuje się do tego kominek aromaterapeutyczny, który jest ogrzewany świeczką. Taką inhalację powinno przeprowadzać się rano i wieczorem dodając 10 kropli mieszaniny olejków (nie więcej niż 5 rodzajów) na jeden zabieg.
Aromaterapia ma tylko wtedy sens kiedy stosujemy olejki naturalne, a nie syntetyczne substancje zapachowe!
 
Ziołolecznictwo czyli wykorzystanie ziół w leczeniu chorób. Najczęstszą postacią jaką wykorzystujemy poprzez ziołolecznictwo to: napary, krople, syropy, olejki eteryczne, tabletki, kapsułki. Umiejętne stosowanie ziół może wyleczyć wiele niegroźnych dolegliwości, jednak w przypadkach ciężkich chorób stosowanie ziół należy koniecznie skonsultować z lekarzem. Skuteczność leków ziołowych uwarunkowana jest odpowiednim doborem ziół i stanem organizmu.
Oto najczęściej stosowane zioła:

 

NAZWA
DZIAłANIE
Aloes
łagodnie przeczyszcza, działa bakteriobójczo, zalecany do trudno gojących się ran
Arnika górska
Stosowana jest na obrzęki po urazach i stłuczeniach, zmniejsza ból i przyśpiesza wchłanianie. Stosowana jest przy bólach korzonkowych, kostnych i nerwobólach.
Kłącze imbiru
Niestrawność, nudności, wymioty z przyczyn pokarmowych, choroba lokomocyjna
Kora kruszyny
Poprawia trawienie, łagodnie przeczyszcza, wzmaga perystaltykę jelit
Kora wierzby
Przeciwzapalne, przeciwgorączkowe, przeciwbólowe
Korzeń kozłka
Uspokaja, ułatwia zasypianie
Korzeń łopianu
Poprawia przemianę materii, korzystnie działa na skórę i włosy
Mniszek lekarski
Korzystnie wpływa na zaburzenia trawienia, brak apetytu, kamicy żółciowej, wspomaga funkcjonowanie wątroby
Korzeń żeńszenia
Poprawia zdolności intelektualne, zmniejsza objawy zmęczenia
Kwiat lipy
Łagodnie uspokaja, działa napotnie i przeciwgorączkowo
Kwiat głogu
Powoduje niewielki spadek ciśnienia, działa uspokajająco, poprawia ukrwienie
Liść babki
Posiada włałciwości ułatwiające gojenie skóry, działa przeciwbakteryjnie
Liść melisy
Działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, uspokajająco
Liść mięty
Działa rozkurczowo, wiatropędnie, żółciopędnie
Owoc anyżu
Działa wykrztuśnie i przeciwbakteryjnie
Owoc kminku
Poprawia apetyt i trawienie,
Rumianek
Działa przeciwzapalnie na błonę śluzową i skórę
Ziele serdecznika
Działa uspokajająco, reguluje pracę serca, wycisza
Ziele tymianku
Ułatwia odkrztuszanie, działa rozkurczowo na drogi oddechowe

 

 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...